Mi az etnodivat? Miként nyílik lehetőség a tervezők számára arra, hogy a múlt értékeit tisztelve és felhasználva, ám modern módon nyúljanak egy-egy népi mintához és teremtsenek új divatot ezáltal? Kik és milyen motivációból viselik a termékeit?
A Glossza 48. adásának vendégei Juhász Katalin, a HUN-REN Bölcsészettudományi Kutatóközpont Néprajztudományi Intézetének tudományos főmunkatársa, akinek szakterületei egyebek mellett az életmód, a testi higiénia, valamint az etnodivat, valamint Molnár-Madarász Melinda, művészpedagógus, iparművész és divattervező, a Meyke divatmárka alapítója.
Az adásból egyebek mellett választ kaphatunk arra, hogy micsoda pontosan az etondivat, amely napjainkban ismételten a virágkorát éli. A különböző népcsoportok hagyományos öltözködési szokásaiból és az általuk használt mintavilágából inspirálódó etnodivat rendkívül sokszínű. Egyes tervezők (mint például Meyke) alapvető fontosságúnak tartják, hogy magas minőségű alapanyagokból, hagyományos, időtálló technológiákkal készítsék kollekcióikat. Ám az etnodivat megjelenhet a fast fashion üzletek polcain is, persze sokkal silányabb minőségben. Ebből is látható, hogy az etnodivat rendkívül különböző társadalmi rétegeket és korosztályokat szolgál ki. A különbség a vásárlók közötti gondolkodásmódban, az egy adott közösséghez tartozás érzésében, az önkifejezés jellegében, valamint az egyes csoportok vásárlási szokásaiban figyelhető meg.
https://abtk.hu/ismerettar/glossza/adasok/glossza-48-nepi-motivumok-a-multbol-etnodivat-a-21-szazadban#sigProIddb4d8e6576
A beszélgetésből képet kaphatunk még arról, hogy a régi korok népviseletei miként inspirálják a tervezőket, illetve melyek azok a módszerek, amelyekkel a néprajzkutató képes megszólítani ezeket a ruhákat. Végül pedig kiderül, hogy az etnodivat a tervező és a kutató szoros együttműködése által formálódik, alakul napjainkban is.
Az adás szerkesztői: Fedeles-Czeferner Dóra és Szilágyi Adrienn, a HUN-REN BTK Történettudományi Intézet munkatársai.
A Glossza negyvennyolcadik adása meghallgatható a Spotify-on, illetve megtekinthető a YouTube-on.
További információ a Glossza Instagram és Facebook oldalán.