A Baden-Badenben működő Sinfonie- und Kurorchester zeneigazgatója 1937 őszén arról kérte ki Bartók Béla véleményét, hogy szerinte mely kvartett-társaságok lennének alkalmasak a két és fél évvel korábban bemutatott 5. vonósnégyese eljátszására. Válaszában Bartók négy együttest ajánlott: a budapesti székhelyű Magyar Vonósnégyest, az ekkor már Hollandiában működő Új Magyar Vonósnégyest, a bécsi Kolisch Vonósnégyest, illetve a brüsszeli Pro Arte Vonósnégyest – vagyis azt a négy együttest, amely a kamarazene terrénumán legfőbb szövetségese, illetve kvartettjeinek legfontosabb propagálója volt.
Jóllehet Bartók és a Pro Arte Vonósnégyes kapcsolata nem volt olyan személyes, mint amilyen a komponistát a két magyar kvartetthez fűzte, ám szakmai szempontból – különösen a 4. és az 5. vonósnégyest tekintve – igen gyümölcsöző volt ez az együttműködés is. Az említett másik három kvartett-társasággal szemben a – mai napig fennálló – Pro Arte Vonósnégyes munkásságáról már több monográfia, disszertáció és tanulmány készült. A belga együttes és a magyar zeneszerző szakmai kapcsolatát ismertető előadásom e munkákon, illetve a várhatóan 2022 folyamán megjelenő Bartók Béla zeneműveinek kritikai összkiadása sorozat 29. és 30. kötetének előkészítése során összegyűjtött adatokon alapul.
Személyes részvételre nincs lehetőség. Az előadást a Zenetudományi Intézet (Zoom-alkalmazással) élőben közvetíti, és a későbbiekben az Intézet honlapján elérhetővé teszi. A közvetítés az alábbi linkre kattintva tekinthető meg: https://zoom.us/j/96031330439.