2023. november 28-án és 29-én Pozsonyban, a Lendület Digitális Zenei Fragmentológia Kutatócsoport négy tagja (Czagány Zsuzsa, Gilányi Gabriella, Göbölösné Gaál Eszter és Nagy Torma Julianna) részvételével került sor az Early Music in Central Europe: Collaborated Research, Migrating Sources, Transregional Connections elnevezésű, a Visegrád+ pályázat keretei közt működő nemzetközi kutatócsoport első szakmai találkozójára.
Az idén indult projektet, legalábbis annak előzményeit voltaképpen a szükség hívta életre: a világjárvány ideje alatt a középkori liturgikus egyszólamúság, a gregorián ének és gregorián paleográfia régóta együttműködő cseh, szlovák és magyar kutatói az együttműködés virtuális terébe kényszerültek. A másfajta kommunikáció azonban olyannyira jól működött, hogy az addig többé-kevésbé kötetlen szakmai beszélgetések hivatalosabb – ám még mindig virtuális – szintre emelkedhettek. Ekkor jött létre az Early Music in Central Europe (EMCE) online fórum, amely a zenei medievisztika legrangosabb nemzetközi, ugyanakkor közép-európai témákkal foglalkozó kutatóit hívta meg előadónak, és szervezett előadásaik köré szakmai diskurzust. A Visegrád+ pályázat nemcsak újabb szintet lépett e folyamatban, hanem vissza is hozta a lengyel fél bekapcsolásával immár négytagúvá bővült társaságot a valóságos térbe.
A szlovák házigazda Eva Veselovská, a prágai Hana Vlhová-Wörner, a varsói Irina Chachulska és a magyar Czagány Zsuzsa által vezetett négyes találkozója a pozsonyi Szlovák Nemzeti Galéria tanácstermében zajlott, s az előadások, kerekasztal-beszélgetések mellett két különleges programot is magába foglalt: a Galéria esti bejárását – beleértve a titkos, a látogatók előtt általában elzárt tereket, folyosókat, amelyeken maga az igazgató, a kiváló szlovák művészettörténész, Dušan Buran kalauzolta végig a társaságot –, valamint a Szlovák Nemzeti Levéltár meglátogatását, ahol a magyar résztvevők – sok egyéb forrás mellett – a szívüknek különösen kedves 15. századi pozsonyi liturgikus kottás kódexek közül kettőt is meglapozhattak.