A rendezvényről készült felvételek megtekinthetők az IRCAM YouTube-csatornáján.
Eötvös Péter 80. születésnapja alkalmából nemzetközi zenetudományi tanácskozást rendeztek Párizsban 2024. január 12-én és 13-án, az IRCAM Stravinsky-termében, a párizsi Liszt Intézet, az IRCAM, a strasbourgi, a párizsi, valamint a Gustave Eiffel egyetem rendezésében. Az esemény fő szervezője Grabócz Márta, a strasbourgi egyetem professzor emeritusa, az MTA kültagja, a HUN-REN BTK Zenetudományi Intézet egykori munkatársa, a Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság Kroó György díjával kitüntetett tagja volt.
A rendezvényről készült felvételek megtekinthetők az IRCAM YouTube-csatornáján.
Egy „tiszteletbeli magyar”, Pedro Amaral, és a konferencia magyar résztvevői: Megyeri Krisztina, Könyves-Tóth Zsuzsa, Molnár Szabolcs, Orbán Jolán, Farkas Zoltán és Laki Péter
A konferenciát Frank Madlener, az IRCAM igazgatója, Burányi Adrienn Éva, a Liszt Intézet igazgatója, valamint Grabócz Márta nyitotta meg. Tizenhét előadó érkezett Franciaországból, Magyarországról, a baseli Sacher Stiftungból, a kölni Schott kiadótól, Kanadából, az Egyesült Államokból és Portugáliából. A konferencia címének megfelelően (Zenés színház, hangszeres színház Eötvös Péter életművében) a tanácskozás első napja a zeneszerző gazdag színpadi termésével foglalkozott, s úgyszólván minden opera terítékre került a kronologikus áttekintésben.
Farkas Zoltán (Budapest, HUN-REN BTK Zenetudományi Intézet) Tizenkét opera keres egy szerzőt. Az egyéni stílus hiánya Eötvös Péter műveiben címmel tartott előadást. Giordano Ferrari (Párizs) előadásában a hatalmas világsikert aratott első „igazi” operával, a Három nővérrel foglalkozott. Simon Obert, a baseli Sacher Stiftung munkatársa az As I crossed a Bridge of Dreams dramaturgiáját vette górcső alá. Claude Coste, a Párizsi Clergy Egyetem francia irodalom professzora a Le Balcon prozódiáját vizsgálta.
Megyeri Krisztina (Budapest) a Szerelemről és más démonokról nagyformájáról, Könyves-Tóth Zsuzsanna (Budapest) a szerző által később visszavont Die Tragödie des Teufels és „javított kiadása”, a Paradise reloaded (Lilith) összehasonlítását végezte el a mítoszok és az intertextualitás kérdésére fókuszálva. A Pécsi Egyetem irodalomtörténész professzora, Orbán Jolán a 2021-ben bemutatott Sleepless fő témáját, a vendégszeretet megtagadását szembesítette Jacques Derrida a vendégszeretetről, az ellenségességről szóló nézeteivel. Molnár Szabolcs a legújabb és az első magyar nyelvű opera, a Valuska groteszk intonációját vizsgálta, az opera magyar és német verziójának összevetése mellett. A torontói Jane Forner előadásának ugyancsak a Paradise reloaded állt a középpontjában. Gazgadon adatolta a keresztény történetből kifelejtett, de a zsidó mitológiában bőségesen tárgyalt Lilith-figura kultúrtörténeti hátterét és a mű filozófiai és feminista vonatkozásait.
A tanácskozás második napjának előadásai olyan korai Eötvös-kompozíciókkal is foglalkoztak, mint a Tücsökzene vagy a Kínai Opera. Laki Péter (Egyesült Államok, Bard College) a Leopold és Wolfgang Amadeus Mozart levelezését leképező Korrespondenz vonósnégyes kompozíciós módszereibe engedett bepillantást, ifj Kurtág György az élő elektronikus zene történetének egyik kulcsmomentumaként tárgyalta az Elektrochronik című kompozíciót és számos fényképpel is illusztrálta Kalrheinz Stockhaues és Eötvös közös munkásságának állomásait. Grabócz Márta az 1972 és 2017 között keletkezett öt kompozíció mintavételei alapján elemezte Eötvös Péter zenei dramaturgiáját.
Geniviève Mathon (Párizs) a Szirénék ciklust elemezte, Andreas Krause (Köln, Schott) az Esterházy Péter szövegére készült Halleluja. Oratorium balbulum színházi vonatkozásait és nagyszerű humorát tárta fel, míg Pedro Amaral (Evoca), a magyarul is megjelent Parlando-rubato… interjúkötet szerzője ismét a legfrissebb opera, a Valuska genezisével foglalkozott. A konferenciát kerekasztal-beszélgetés zárta, amelyen a tanácskozás néhány előadója mellett elsősorban zeneszerző-kollégák Philippe Manoury, Benoît Sizia és Stefano Gervasoni osztották meg személyes Eötvös-élményüket a közönséggel.
A szervezők tervezik az előadások megjelentetését is, a Párizsi Liszt Intézet gondozásában. A zeneszerző egészségi állapota nem engedte meg, hogy személyesen jelen legyen a tanácskozáson, de az IRCAM YouTube-csatornáján követte az eseményeket.
Farkas Zoltán