A BTK Filozófiai Intézet online szemináriumának keretében 2020. október 27-én Ambrus Gergely, az ELTE BTK Filozófia Intézet habilitált egyetemi docense tartott előadást A személy azonossága: narrativista vagy pszichológiai folytonosság elméletek címmel. 2020. november 17-én pedig Pavlovits Tamás, az SZTE BTK Filozófiai Tanszék egyetemi tanára, az Université de Paris-Sorbonne és a Magyar Tudományos Akadémia doktora adott elő Idea és végtelen Malebranche gondolkodásában címmel.


Ambrus Gergely A személy azonossága: narrativista vagy pszichológiai folytonosság elméletek című előadásának összefoglalója:

Az előadásban Marya Schechtman narrativista személy-elméletét vetem össze Derek Parfit neo-Humeiánus pszichológiai folytonosság elméletével. Az elméletek bemutatása után Schechtman egyik fontos érvét vizsgálom, amely azt kívánja megmutatni, hogy a parfiti személy- felfogás nem tartható, mert Parfit elméletének alapvető fogalma, a kvázi-emlék (q-memory), és hasonlóképpen a kvázi-hit, a kvázi-szándék stb., ellentmondásokhoz vezet. Amellett érvelek, hogy a kvázi-emlék fogalma megvédhető Schechtman érveivel szemben. Ugyanakkor azt is állítom, hogy a parfiti pszichológiai folytonosság elmélet egy másfajta súlyos problémával kell szembenézzen, nevezetesen, hogy nem tud elszámolni az azonosulással, ami, véleményem szerint, szükséges feltétele az azonosságnak. Az előadás végén röviden megvizsgálom az azonosulás néhány lehetséges forrását, és hogy ezek vajon a narrativista vagy a pszichológiai folytonosság elméletet támogatják jobban.

Az előadásról készült felvétel megtekinthető itt:



Pavlovits Tamás Idea és végtelen Malebranche gondolkodásában című előadásának összefoglalója:

Malebranche-nak két fontos tanítása maradt fenn a filozófiai köztudatban: az okkazionalizmus és az Istenben látás elmélete. Az Istenben látás elmélete szerint az elme nem önmagában tartalmazza az ideákat, hanem Istennel bensőségesen egyesülve Istenben látja őket. E tanításban a végtelen fogalma központi szerepet játszik. Malebranche az Istenben látás elméletét két szerzőtől, Szent Ágostontól és Descartes-tól eredezteti. A végtelen fogalma révén azonban elsősorban Descartes-hoz kapcsolódik, akitől Malebranche láthatóan átvette e fogalmat. Az előadásomban a végtelen fogalmát vizsgálom meg az Istenben látás elméletében. Ehhez össze kell hasonlítanom a végtelen észlelésének problémáját Descartes-nál és Malebranche-nál. Amellett fogok érvelni, hogy noha Malebranche Descartes-tól veszi át a végtelen fogalmát, jelentősen átalakítja, miközben módosítja azt a funkciót, amelyet a végtelen az ideák észlelésében betölt. Ha alaposan szemügyre vesszük a Malebranche által véghezvitt átalakításokat, akkor azt vehetjük észre, hogy Malebranche még Descartes-nál is progresszívebb módon használja a végtelen fogalmát. Ugyanis a végtelen aktualitását nemcsak tisztán az isteni végtelenségnek tulajdonítja, mint Descartes, hanem a kiterjedés ideájának éppúgy, mint minden általános ideának. Az aktuális végtelen ilyen határozott elismerésével ritkán találkozunk a kora újkorban.

Az előadásról készült felvétel megtekinthető itt: