A 19. századi magyar irodalom politikai gazdaságtana Lendület-kutatócsoport 2022. május 20–21-én Az irodalom-üzlet: Vállalkozás és kultúra a könyvkiadásban címmel rendez konferenciát Budapesten. Jelentkezési határidő: 2022. március 20. Részletes konferenciafelhívás, témajavaslatok és további információk a kutatócsoport honlapján.


vallalkozas es kultura lendulet konferencia

A magyar könyvpiacot működtető kiadók és kereskedők a klasszikus századfordulón családi alapon szerveződtek; vállalkozásaik idővel társas cégekké, később részvénytársaságokká fejlődtek, a könyvkereskedésekből országos jelentőségű kiadók lettek. A könyvnek és a sajtónak egyre nagyobb szerep jutott az oktatásban és az ismeretterjesztésben, a közönség növekvő olvasási kedve, illetve a kiadók újításai kölcsönösen hatottak egymásra, fokozva a könyv- és lapkiadás volumenét, a német helyett egyre inkább magyar nyelven. A vállalatok technikai és szellemi apparátusát idővel már bankok és üzleti befektetők tőkéje finanszírozta, ami visszahatott a kiadványpolitikára is. A kiadványozási stratégiát a szellemi igényesség mellett gazdasági szempontok is irányították. A sajtó robbanásszerű műfaji, tartalmi differenciálódása a sajtót működtető – de a könyvkiadásban is érdekelt – szakemberek új csoportjainak kialakulását is magával hozta.

A konferenciára a szervezők olyan előadásokat várnak, amelyek az irodalmi könyv- és lapkiadás alakulását vizsgálják a 18–19. század fordulójától a 20. század első feléig.

Jelentkezni 2022. március 20-ig lehet az előadások legfeljebb 300 szavas összefoglalójával és néhány sornyi életrajzzal az alábbi címeken:

Rózsafalvi Zsuzsanna:

Somorjai Szabolcs:

Hites Sándor:

A részletes konferenciafelhívás, témajavaslatok és további információk a kutatócsoport honlapjáról letölthetők.

A konferenciát az aktuális járványhelyzethez igazodva élő, hibrid, vagy online formában rendezik meg.