2022.02.23. | magyarkurir.hu (Bodnár Dániel)

img1 3Kinek a pokla ma Dante Pokla? címmel nyílt óriási érdeklődéssel kísért tárlat Budapesten, a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) Pesti Vigadóban lévő székházában február 21-én, hétfőn. A tárlatot Draskóczy Eszter irodalomtörténész, a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Irodalomtudományi Intézete munkatársa nyitotta meg.

Lovas Ilona 2003-as videóinstallációjáról kifejtette: több szempontból is kivételes a többi bemutatott mű között. Egyrészt az eltérő médium miatt, másrészt ő az egyetlen női művész, akinek az alkotása itt szerepel, és az övé az egyetlen nőközpontú, női nézőpontú mű, valamint azért, mert talán ez a legszemélyesebb alkotás, hiszen a művész maga jelenik meg a szimbolikus cselekvések alanyaként, végül pedig mert nem egy pokolbéli jelenetet ábrázol, hanem egy purgatóriumit. 

A vezeklés aktusát látjuk, és az alázat attitűdjét – egyik sem a pokol régiójának a sajátja. Egyetlen részlet pokolszerű benne, a mozdulatsor végtelennek tűnő ismétlődése, amely egy „női Sziszüphoszt” idéz, ám tudjuk, csak a büntetés lehet vég nélküli, a vezeklés véges. Az alulról felfelé görgetett súlyok kijelölik az irányt, az Isten felé törekvést, mely egyaránt a középkori misztikus gondolkodóké, Dante túlvilági útjáé és minden keresztény léleké. A bemutatott rítus tehát egy itinerarium Dei is, amelyet a vezeklő, mint egy kegyhelyen, térden csúszva, mezítláb teljesít – mondta Draskóczy Eszter.

 

https://www.magyarkurir.hu/hirek/kinek-pokla-ma-dante-pokla-kortars-muveszek-kiallitasa-pesti-vigadoban