Miként találkozik egy zenetörténész és a fuvolaművész, és vajon hogyan tudnak együtt gondolkodni? Hogyan köti össze őket Dohnányi Ernő zeneszerző, aki élete végén szentelt figyelmet erre a hangszerre, és mindössze két rövid kompoziciót írt fuvolára? Milyen szerepet tölthetnek be ezek egy fuvolista repertoárjában, illetve a magyar zenetörténetben? Hogyan alakult egyáltalán a magyar fuvola története az elmúlt kétszáz évben?

A legújabb epizódban vendégünk Kusz Veronika zenetörténész, a HUN-REN BTK Zenetudományi Intézet tudományos főmunkatársa, a 20‒21. Századi Magyar Zenei Archívum Dohnányi-gyűjteményének kurátora, az MTA Zenetudományi Bizottságának titkára, valamint Szilágyi Szabolcs hangszeres előadóművész, a Concerto Budapest tagja, a Budapesti Fuvola Akadémia alapítója és művészeti vezetője, a Szegedi Tudományegyetem Bartók Béla Művészeti Kar óraadó fuvolatanára, illetve az amerikai William S. Haynes Co. által támogatott művész.

glossza sablonok 1200 x 630 keppont

Dohnányi Ernő zeneszerző, karmester, zongoraművész, zenepedagógus volt, Kodály és Bartók kortársa. Dohnányi 1944-ben hagyta el Magyarországot, majd 1949-ben az Egyesült Államokban talált végül új otthonra és megélhetésre – a tallahassee-i Florida State University (Floridai Állami Egyetem) zongora- és zeneszerzés professzoraként. A zeneszerző halála után mostohaunokája, Dr. Sean E. McGlynn a hagyaték legjelentősebb részét az egyetemen helyezte letétbe, majd a nagy mennyiségű forrásanyagot teljes egészében a Bölcsészettudományi Kutatóközpontjának ajándékozta. A vendégeink közös munkáját és kutatását Dohnányi Ernő utolsó két nyomtatásban megjelent fuvola darabja inspirálta: No. 1, Aria, illetve No. 2, Passacaglia. Ezek viszonylag ritkán játszott művek és technikailag is nagyon nehéz és komplex daraboknak számítanak. 

Ezen közös munka folytatásának tekinthető a Párhuzamos életek - egy Bartók−Dohnányi fuvola−zongora-program elméleti háttere című esszé is, amelyben a szerzők arra keresték a választ, hogy miért bántak oly mostohán a 19. század zenei óriásai az igen nagy szólórepertoárral rendelkező fuvolával, s hogy miképp befolyásolhatta ez Bartók és Dohnányi attitűdjét.

Az esszé több külföldi publikáció mellett  2022 decemberében megjelentabban a hiánypótló esszégyűjteményben is, ami a magyar fuvolakultúra évszázados történéseit próbálta feltérképezni és rendszerbe foglalni. A kötet két elhivatott fuvolaművész, Czeloth-Csetényi Gyula és Szilágyi Szabolcs kezdeményezésére jött létre. Ebben többek között arra keresték a választ, honnan jön és merre tart a magyar fuvolaművészet, valamint milyen sajátosságok különböztetik meg a világ más tájainak fuvolaművészetétől.            

Az adás szerkesztői: Szilágyi Adrienn, a BTK Történettudományi Intézet tudományos munkatársa és Szilágyi Zsolt, a BTK Néprajztudományi Intézet tudományos főmunkatársa. 

A Glossza negyvenkilencedik adása meghallgatható a Spotify-on, illetve megtekinthető a Youtube-on.

További információ a Glossza Instagram és Facebook oldalán.